
MEDIA CAPTURE 
IN BULGARIA:
HIDDEN ALLIANCES
AND VESTED INTERESTS

BULGARIA

Ph
ot

os
 b

y 
EP

A-
EF

E/
AR

IS
 O

IK
ON

OM
OU

/P
OO

L 
an

d 
EP

A/
ST

R 
BU

LG
AR

IA
 O

UT



MEDIA CAPTURE IN BULGARIA: HIDDEN ALLIANCES 
AND VESTED INTERESTS

Acknowledgements

This report was authored by freelance journalist Boryana Dzhambazova. It is based on publicly available 
information published in reports from media, investigative journalists, media watchdogs, etc. with 
comment and in-depth interviews sought from the following media experts:

- Alexander Kashumov, a human rights lawyer and head of the legal team of the Access to Information 
Programme Foundation in Bulgaria.
- Stoyana Georgieva, editor in chief of news site Mediapool.bg 
- Orlin Spassov, a lecturer in Journalism at Sofia University and a co-founder of Sofia-based Media Democracy 
Foundation
- Spas Spasov, a Varna-based correspondent and founder of Za Istinata (For the Truth), an independent, 
online media platform for regional journalism in Bulgaria
- Galya Prokopieva, managing director of Economedia, one of the country’s leading media groups
- Nelly Ognyanova, media observer and a professor of media studies at Sofia University in Bulgaria

Editing: Scott Griffen and Oliver Money-Kyrle
Layout and Design: Ana Dokucevic
Advisor: Marius Dragomir, Director, Center for Media, Data and Society (CMDS)

Published by the International Press Institute (IPI)
Spiegelgasse 2/29, 1010 Vienna, Austria
+43 1 5129011  |  info@ipi.media  |  ipi.media

The publication is licensed under the Creative Commons Attibution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 
International License

This report by IPI is part of the Media Freedom Rapid Response, which tracks, monitors and responds to 
violations of press and media freedom in EU Member States and Candidate Countries. This project provides 
legal and practical support, public advocacy and information to protect journalists and media workers.
The MFRR is organised by a consortium led by the European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF) 
including ARTICLE 19, the European Federation of Journalists (EFJ), Free Press Unlimited (FPU), the Institute 
for Applied Informatics at the University of Leipzig (InfAI), International Press Institute (IPI) and CCI/
Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa (OBCT). The project is co-funded by the European Commission.

This report was produced with the financial support of the European Commission and 
the Friedrich Naumann Foundation.

part of



TABLE OF CONTENTS

Media capture: an overview							      4

An introduction to media capture in Bulgaria				    5

The capture of private media by vested interests			   7

Delyan Peevski: the rise and fall of a media mogul			   7
The media mogul as a political power broker				    10
The captured bank, its collapse and the media			   11
Out with the old, in with the new: media ownership 			  13 
transformation raises media concentration concerns 
Ownership on paper								        17
Market distortion and the abuse of EU funds				    17

Regulatory capture and the media					     19

Public service media								       19
The Council for Electronic Media						      20
Weaponizing the financial supervision commission			   21

Legal harassment and the intimidation of media			   22

Vexatious lawsuits, or SLAPPs 						      22

The dark ages of regional journalism					     24

Smear campaigns								        25

Conclusions and Recommendations					     27



MEDIA CAPTURE: AN OVERVIEW

This report was commissioned to examine the situation of media capture in Bulgaria. It is 
part of a series of reports produced by the International Press Institute (IPI) looking into this 
phenomenon in Central Europe. 

Over the past decade, illiberal-minded governments in Central Europe have increasingly 
abused state tools and regulatory competencies to distort the media market and undermine 
independent media.1 Hungary’s Fidesz government, led by Prime Minister Viktor Orbán, has led 
the way, developing a model of media capture and control that is increasingly being adopted 
by neighbouring countries, with adaptations to suit the local media market and political 
environment. In 2021, IPI covered developments in Poland and Slovenia, whose governments 
have taken steps toward achieving a similar level of control over the media as in Hungary. 

Buoyed by Fidesz’s increasing control over and instrumentalization of media regulators, 
competition watchdogs, advertising agencies, and even the justice system, the Orbán 
government has assumed effective command over a vast range of nominally private media, in 
addition to public media. In some cases, media have also been closed or taken off air. The bulk 
of mainstream and public affairs media are now owned by an effectively government-controlled 
foundation (KESMA) or by party-allied or party-dependent oligarchs, placed there by Fidesz, in 
some cases with the help of loans from state-controlled banks. The Hungarian government has 
used its economic, regulatory, and legislative competencies to manipulate the media market 
against the remaining independent media – undermining their reach and sustainability – while 
propping up propaganda voices that would hardly be viable without government subsidies. 

An advantage of the Fidesz model is that it has allowed the government to capture the 
media landscape without having to use force, raid newsrooms, or jail critical journalists. This 
is by design. As the report from an IPI-led mission to Hungary in 2019 concluded, Hungary’s 
systematic media takeover is “deliberately designed to deter scrutiny”.  

By working through supposedly independent bodies 
and subtly subverting the rules of the media market, 
Fidesz, and parties inspired by it, have “ensured plausible 
deniability against accusations of meddling or market 
distortion and provided governments a semblance of 
strategic distance from events”.

While media capture can be generally understood as the co-opting of media to serve vested 
interests rather than the public good (through the publication of independent public-interest 
news), the Fidesz model represents a specific form of this phenomenon. It can be described as 
an effort by the dominant political force to use the powers of the state to capture and control 
the media in favour of advancing a political interest. In this situation, the line between party and 
state is blurred, “multiplying the repressive apparatus”2. While private oligarchs certainly act in 
collusion and may benefit from the arrangement, the balance of power in the Fidesz model lies 
clearly with the government.

1 See MFRR report: https://ipi.media/mfrr-report-state-capture-and-media-freedom
2 See the media freedom rapid response press freedom report chapters on media capture https://ipi.
media/mfrr-report-state-capture-and-media-freedom-2

4

https://ipi.media/new-report-hungary-dismantles-media-freedom-and-pluralism/
https://ipi.media/mfrr-report-state-capture-and-media-freedom
https://ipi.media/mfrr-report-state-capture-and-media-freedom-2
https://ipi.media/mfrr-report-state-capture-and-media-freedom-2


One of the most useful conceptualizations of media capture was produced by Marius Dragomir 
in the 2019 paper Media Capture in Europe published by the Media Development Investment 
Fund. It identifies four key indicators for media capture: control of regulators, control of public 
media, misuse of public funds to control media and control of private ownership. Dragomir’s 
report cites the Hungarian media market under Orbán as a “textbook case” of media capture.

As noted above, this model of media capture, itself modelled on developments in Russia, is 
spreading further in the EU, especially in Poland. Having already converted the public service 
broadcaster into a propaganda outfit, the current PiS-led Polish government, in parallel with its 
co-opting of the judiciary, has captured most of the media regulatory framework. Over the past 
15 months the government has aimed to assume effective control over the otherwise vibrant 
media sector with the takeover of local media giant Polska Press by state-controlled energy 
company PKN Orlen and a quest, thus far unsuccessful, to engineer the sale of independent 
broadcaster TVN into presumably government-friendly hands. 

In Slovenia, Prime Minister Janez Janša is an ideological ally to Orbán but presides over a 
much weaker populist government. Nevertheless, Janša’s government spent 2021 wrestling for 
control of public service media and establishing a private propaganda media bubble with the 
assistance of state funding and an influx of Hungarian capital. 

Another common regional feature of media capture is the fact that the politicized media takeovers 
have been facilitated by the withdrawal, in the wake of the 2008 financial crisis, of foreign media 
owners, especially German ones, but also Swiss, Swedish, and other investors. These owners, while 
profit-driven, promoted professionalism in the media sector. After leaving or, in many cases, being 
pushed out, their holdings were distributed to pro-government players. The redistribution of 
previously foreign-owned media to friendly oligarchs was a decisive factor in Fidesz’s rise to media 
dominance, but it is a pattern that is also seen in Poland, the Czech Republic, and Bulgaria.

This report series by IPI examines the media capture situation in two additional countries in 
the region: the Czech Republic and Bulgaria. These reports aim to understand the modality 
of media capture in both countries and the extent to which the specific Hungarian model has 
taken hold. In both cases, an analysis shows that a distinct form of media capture in both the 
Czech Republic and Bulgaria exists, even as elements of the Hungarian model are present. 
A third report in this series takes a look at the use of Hungarian capital to reshape the media 
market in regional countries in the image of Fidesz’s illiberal model.

An introduction to media capture in Bulgaria

Bulgaria’s story is very different from the classic Hungarian model of media capture – whose 
mechanism of operation is essentially out in the open for all to see. Direct comparisons are 
therefore inadequate for understanding the processes and dynamics at work. 

Bulgaria is ranked as the most corrupt country in the European Union3. Competing power 
struggles among politicians, oligarchs, media moguls, and organized crime, and their efforts 
to win over control of state institutions such as the courts, the prosecutors, and the media 
regulators are hidden behind a web of rumours and political scandals, of banking collapses, 
public protests and politicized prosecutions. 

3 See Transparency International’s Corruption Perceptions Index

5

https://cmds.ceu.edu/article/2019-05-27/media-capture-europe-mdif-publishes-new-report-dragomir
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_17_5367
https://ipi.media/ipi-publishes-report-on-the-role-of-hungarian-capital-on-foreign-media/
https://www.transparency.org/en/cpi/2020


Within this struggle for power, the media has been debased and weaponized as a tool through 
which private and political interests are projected to both promote and protect public reputations 
while smearing and demonizing those of their rivals. Serious independent media that are able to 
stand outside this corrupted sector to pursue investigative journalism are targeted by those they 
expose and hauled before the courts either through vexatious private lawsuits, or by trumped-up 
charges drawn up by politicized prosecutors. 

What emerges from this murky landscape is how the corruption of politics and media often 
run hand in hand: just as media owners use their power to buy political and business favours, so 
politicians use their power to bring media outlets to heel. Crucially, it’s all hidden behind a veiled 
network of oligarchs and their competing alliances and rivalries. Public attention is deflected by a 
system of smoke and mirrors enabled by corrupted political and judicial institutions, the misuse of 
state resources, compromised public service media and media regulators, weaponized judiciary 
and a lack of transparency over media ownership.

As elsewhere, the launchpad for the takeover of media by “vested interests” was the 2008 
financial crisis and the subsequent withdrawal from the Bulgarian market of well-resourced 
foreign owners. Their departure enabled a new type of home-bred media owner who took over 
media to promote their other vested interests, whether political or business. 

There are two key elements that set Bulgaria apart from the classical ‘Hungarian’ model of media 
capture. Firstly there is a lack of information over the ownership and business interests of the key 
individuals involved due to weak transparency rules and the use of multiple shell companies to 
conceal the powers behind the media. 

Secondly, Europe’s highest level of corruption and organised crime, facilitated by weak 
democratic institutions, creates an extra layer of complexity and competing power centres that 
the media and politicians have found themselves ensnared in. 

What is evident, though, is how the powers of the state have been abused to subdue and 
control public service media, to pressure private media, to prosecute independent investigative 
media and to smear political or critical rivals. 

6



THE CAPTURE OF PRIVATE MEDIA BY VESTED 
INTERESTS

In order to understand media capture in Bulgaria, one needs first to understand the role of Delyan 
Peevski, a well-known member of parliament, business oligarch and now former media mogul, 
and how he accumulated significant sway over the media and politics in the past 15 years.

Peevski appeared to use his control over the media sector to turn himself into a behind-the-
scenes political powerbroker while also expanding his broader business empire. He spread his 
influence through state institutions. 

Shrouded in secrecy and tangled in a web of shell companies, the full extent of his influence 
remains unknown, raising questions and considerable speculation to which even today, 15 years 
after his family entered the media sector, we only have partial answers. 

Political elites or state institutions often seem frightened even to speak his name, let alone 
conduct proper oversight of his businesses or personal wealth. Even the longtime former Prime 
Minister Boyko Borissov was at best ambiguous when a rare journalistic question forced him to 
address his relations with Peevski. 

When in 2020 Peevski sold his newspapers and formally exited the media industry, the news 
came as a surprise to many (an explanation would later come in June 2021; see below). Yet, due 
to the murkiness inherent in the Bulgarian media market, and his previous dominance, many 
media commentators find it hard to believe that he has fully withdrawn his influence. 

Indeed, without full transparency over media ownership and control, the problems of media 
capture in Bulgaria by vested interests, political or oligarch, will continue to haunt and corrupt 
Bulgarian media and politics. 

Delyan Peevski: The rise and fall of a media mogul

In June 2021 the United States sanctioned several Bulgarians and their networks including 
64 related entities under the Global Magnitsky Act, which targets individuals who have been 
involved in corruption or human rights abuses around the world. One of the sanctioned 
Bulgarians was Peevski who the US treasury described as 

“an oligarch who previously4 served as a Bulgarian 
MP and media mogul and has regularly engaged in 
corruption, using influence peddling and bribes to 
protect himself from public scrutiny and exert control 
over key institutions and sectors in Bulgarian society”. 

The press release also stated that “Peevski negotiated with politicians to provide them with 
political support and positive media coverage in return for receiving protection from criminal 
investigations”.

4 Peevksi did not stand for election in April 2021, so was no longer a member of parliament when the US 
announced this decision. He was however re-elected to parliament in November 2021.

7

https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0208
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0208


Political observers surmise that word of his imminent sanctioning was behind Peevski’s decision 
to sell his media assets in 2020 and not to run for parliament in April 2021.

Peevski has fiercely denied the US allegations justifying the Magnitsky sanctions. However, 
there is little doubt that he has been a central figure in the world of politics and media, and 
allegations of corruption have swirled over the past two decades. 

In addition to his media holdings, Peevski has a portfolio of business interests spanning a range 
of other industries, including retail and tobacco production – which is key to understanding 
the ways in which he has wielded his media influence. He has been a member of parliament 
for the ‘Movement for Rights and Freedoms’ (MRF) primarily known for representing Bulgaria’s 
Turkish minority since 2009, with a brief break between April and December 2021. At 21 he was 
appointed to the board of the biggest port in the country. Four years later he became a deputy 
minister of emergency situations and in 2013, when he was 33 he was appointed as the head 
of the State Agency for National Security. He resigned a day later as public protests against his 
appointment forced his departure. He was also implicated in the huge banking scandal of 2014 
which led to the collapse of the fourth largest bank in the country. He is perhaps most notorious 
for how he has used his control over media to back those in power and to defame and destroy 
opposition politicians and public critics.

Peevski understood that whoever controls the media can exert political and economic influence 
and, drawing on political and economic ties in the 2000s, he and his family started building 
their business empire. In 2007 his mother, Irena Krasteva, a former head of the National Lottery, 
purchased two daily newspapers, Telegraf and Monitor, and the weekly Politika under the 
umbrella of the New Bulgarian Media Group. Later she added the sports daily Meridian Match 
and regional newspaper Borba. 

In 2008  Krasteva was also linked to Crown Media5, which owned two television stations – BBT 
and TV7 – and the newspaper Express (all these media outlets have since closed). These, in turn, 
became part of the UK-based Crown Media Ltd which was owned by a shell company based 
in Cyprus. The complex network of companies makes it almost impossible to verify the power 
behind the media but it has long been believed that Peevski and Tsvetan Vasilev, the majority 
owner of Corporate Commercial Bank, CCB, then the country’s fourth largest bank, held very 
close ties to and influence over the channels. Vasilev was to use TV7 as a launchpad for his own 
political project in 2014. 

Years later it was revealed that many of these deals had been financed with loans provided by 
the CCB  and that, until the bank collapsed in 2014, (see section The captured bank, its collapse 
and the media) it had been a main source of funding for media outlets linked to Peevski and 
Vasilev. 

In 2014 Krasteva announced plans to sell her media assets to an Ireland-based company created 
only days before the deal was announced. Then she had an apparent change of heart and a year 
later formally transferred 50 percent of the shares of New Bulgarian Media Group to her son. 
Until then Peevksi had denied any involvement in his mother’s media.   

However, the New Bulgarian Media Group is unlikely to have been the full extent of the Peevski 
family’s media assets. 

5 Krasteva was appointed to the board in late 2008 for six months.

8



“We have never known the full scale of his business endeavours or his media operations for that 
matter,” said Orlin Spassov, a lecturer in Journalism at Sofia University and a co-founder of the 
Sofia-based Media Democracy Foundation.

The same year, after months of rumours that Peevski was linked to the television channel Kanal 
3, Krasteva announced plans to add Kanal 3 to her media portfolio, only to withdraw once the 
deal was approved by the anti-trust regulator. Nevertheless, the channel continued to be linked 
to the family. Iva Stoyanova, a former acrobat turned journalist seen as close to Krasteva, quickly 
rose through the ranks, from reporter to programme director in 2014. Five years later, she 
acquired 90 percent of the channel’s share. 

Peevski and his family have also been linked to ownership of print distribution in the country. 
Reliable statistics on the print media reach are hard to find but in 2013 the New York Times 
reported “Mr. Peevski helps run his mother’s media empire, which includes roughly 40 
percent of the print market in Bulgaria, the biggest printing press in the country, the fourth-
largest television broadcaster, the distribution company for about 80 percent of the country’s 
newspapers and many other media outlets, according to industry watchers.”. 

However, the full extent of Peevski’s control over media is impossible to pinpoint as Bulgarian 
legislation requires media to register their actual owner but not the source of the money behind 
the company. As a result it is likely that many more publications are, or were, controlled by 
Peevski than those formally registered in his name. One way of identifying publications likely to 
have ties to Peevski is by examining the range of publications that closely mirror the editorial 
policies of Peevski’s media stable, including which public figures to discredit or revere, and the 
common treatment of certain topics.   

For instance, Pik and Blitz, two popular online sites notorious for their tabloid-style coverage 
and breaking of basic journalistic rules of objectivity, ethics, and privacy, are not owned by 
Peevski. However, over the years they have followed the same editorial lines, actively led 
smear campaigns6, and acted as the most loyal supporters of Borissov’s government. This 
has led observers to conclude that Peevski maintains a level of influence over them. In 2011 
Pik’s publisher, Nedyalko Nadyalkov, claimed that he had sold 50% of ‘Weekend’, (a tabloid he 
founded), to Peevski before later denying it.

6 A recent example was Pik’s smear campaign against President Rumen Radev when he supported the 
2020 anti-corruption protests

9

Screenshots from
pik.bg and blitz.bg

https://www.nytimes.com/2013/06/29/world/europe/after-political-appointment-in-bulgaria-rage-boils-over.htm
https://www.nytimes.com/2013/06/29/world/europe/after-political-appointment-in-bulgaria-rage-boils-over.htm
https://pik.bg/
https://blitz.bg/


Peevksi’s asset disclosure statements, submitted as a member of parliament, offer a glimpse 
into his business. They show that he went from a lawmaker owning several humble homes, 
some meagre savings, and a second-hand Opel, to a media mogul owning a range of 
businesses in retail and tobacco and a number of offshore companies whose activities were 
unknown. It remains unclear where his sudden personal wealth came from. While prosecutors 
repeatedly refused to launch investigations into Peevski’s wealth and businesses, on the rare 
occasions when they did – forced by public pressure – none of them uncovered any wrongdoing.
 

The media mogul as political power broker

Although Peevski and members of the MRF party have downplayed his influence as a media 
mogul and political power broker, his media have exercised an important role in supporting the 
government.

During the 2009 election campaign Peevski’s media – then still formally owned by his mother – 
fiercely attacked Boyko Borissov, a political newcomer at that point, and his centre-right GERB 
party. However, when Borissov scored a decisive victory, Peevski’s media, almost overnight, 
heralded Borissov as the new messiah of Bulgarian politics. 

Why would a politician who had just lost political power redirect his media to support his 
opponent, newly installed in office? 

Galya Prokopieva, managing director of Economedia, one of the country’s leading independent 
media groups, says that Peevski masterfully used media as a bargaining chip to grow his 
economic and political influence. She calls him “one of the architects” of media capture in 
Bulgaria, albeit in the shadows. 

“We are following in the footsteps of Hungary. The only 
difference is that in Bulgaria it happens through the back 
door and out of the public eye,” she says.

10

Bulgarian opposition 
GERB party leader 

and Sofia Mayor 
Boyko Borissov talks 

to the press, after 
casting his ballot in 

Bankiya, Bulgaria, 05 
July 2009. 

Photo by EPA/
NIKOLAY DOYCHINOV 



Borissov took over as prime minister in 2009 and his party GERB dominated the political scene 
until its defeat in 2021. Unlike Orbán, Borissov took a strong pro-European stance and positioned 
himself as a reliable ally of Western European leaders and fellow politicians within the European 
People’s Party. 

While GERB campaigned on ending corruption, Borissov built a strong network of patronage 
supported by oligarch-owned media. And as Borissov was enjoying the loyal support of the 
media, Peevski’s accumulation of wealth, power and influence appeared to grow. 

“All key institutions are in the hands of a group of oligarchs, including the executive and 
judiciary (mostly prosecution) branches. As a result Bulgarian media acts as a lapdog trained 
to bark against all those deemed inconvenient – from activists and independent media 
to politicians who challenge the status quo,” said Stoyana Georgieva, editor-in-chief of the 
independent news site Mediapool.bg.

Peevski’s media were at the forefront of this. Dubbed “media cudgels” (medii buhalki), his 
publications were weaponized to attack competitors, trash political enemies, and silence critical 
voices, including human rights activists and independent journalists.

“[Peevski] managed to undermine media autonomy and, 
in turn, reduce the press to a mouthpiece of a certain 
political or business group. This ultimately changes the 
role of the media – instead of serving the public interest, 
they serve the private interest of a group of people,” said 
Orlin Spassov.

The captured bank, its collapse and the media 

On rare occasions, unexpected plot twists offered glimpses into the hidden alliances between 
Peevski and political elites and their accumulation of power. The sudden collapse of the 
Corporate Commercial Bank, CCB, the fourth largest bank in Bulgaria in 2014 was one of the 
more instructive such events. 

In 2014 a public fallout between Peevski and his alleged former ally, then CCB’s majority owner 
Tsvetan Vasilev, following the collapse of the bank, led to revelations about how the two men 
had used the bank for personal gain, and funds for the media aligned with them. 

Established in the 1990s, from 2007 it rose rapidly from a marginal bank to become the fourth 
biggest in the country by 2014. Its success and eventual collapse were due to highly dubious 
loan practices first revealed by Capital Weekly (of the Economedia group). Later reports 
uncovered that an unusually high concentration of government deposits had been held by the 
bank. In 2010, a freedom of information request submitted by eleven editors-in-chief revealed 
that almost half the money, controlled by state-owned companies, were held on low interest 
current accounts at the CCB.

In 2014 both businessmen traded accusations over their role in the bank’s collapse when a 
run on the bank saw the withdrawal of one fifth of the bank’s deposits. Prior to the collapse 
Peevski’s media had attacked the CCB’s viability which may have contributed to the loss of 
confidence and subsequent bank run.

11

https://www.nytimes.com/2014/07/01/business/international/feud-between-oligarchs-seen-as-cause-of-bank-run-in-bulgaria.html
https://www.nytimes.com/2014/07/01/business/international/feud-between-oligarchs-seen-as-cause-of-bank-run-in-bulgaria.html
https://www.capital.bg/biznes/finansi/2009/11/27/822065_podozritelno_edinomislie/
http://www.ktbfiles.com/analizi/razmert-i-rolyata-na-drzhavnite-depoziti-v-ktb/


Until shortly before the bank’s collapse Peevski’s publications had portrayed Vasilev as a 
successful banker, a talented financial expert, and a generous philanthropist. By the summer of 
2014 he was framed as “the banker robber” who had stolen millions.

A 2015 report by advisory company AlixPartners, hired by the state to investigate the CCB 
collapse and help recover its assets, revealed numerous red flags in how the bank had been run, 
which were ignored by management and oversight bodies. 

It also revealed that the bank had provided close to 270 million lev (140 million euros) to two 
television stations – TV7 and BBT (associated with Vasilev and Peevski) – in financing and direct 
loans.

The CCB loans were instrumental for building Peevski’s media business, a fact which both 
Peevski and Vasilev publicly admitted years later. Many other major print and online news 
publications - often adopting a pro-government line - had also been funded by the bank. Only 
after CCB’s collapse, however, did the scale of the funding become public. 

In 2014, documents leaked to Bulgarian media revealed that the bank provided close to 
28 million lev (14 million euros) in loans to media between 2011 and 2012. The money was 
transferred through companies linked to Vasilev, which in turn provided the loans to three 
media companies owning some of the most popular publications at the time: GM Press, which 
owned shares in the daily Standart, as well as Intermedia, the publisher of several newspapers, 
including tabloid Show, and the site Blitz; Pro News Bulgaria, owned by journalist and editor 
Venelina Gocheva, which in 2014 acquired popular dailies Trud and 24 Chasa and the weekly 168 
Chasa; United Free Media which published daily newspaper Presa and weekly magazine Tema. 
Unable to repay their loans, some of them, like Presa and Tema, closed shortly after the bank’s 
demise, while the shell companies created to receive the loans were formally declared bankrupt.
 
A 2020 report by the Anti-Corruption Fund, a Sofia-based non-profit which specializes in 
investigating high-ranking graft, concluded that CCB made loans worth a total of 20 million lev 
(10 million euros) to offshore companies which were then reinvested in Bulgarian publications, 
including the online site Pik.

CCB’s collapse has since become a symbol of the dangers 
of state capture by oligarchs and interest groups, 
exposing the corruptive close ties between politics and 
business in Bulgaria.

12

http://www.corpbank.bg/content/Final Report to the Receivers of KTB BG.pdf
https://www.mediapool.bg/peevski-prizna-che-e-kupil-mediite-si-sas-zaem-ot-ktb-i-kakvo-ot-tova-news271089.html
https://www.youtube.com/watch?v=D8PAv9LfjCg


Out with the old, in with the new: media ownership 
transformation raises media concentration concerns 

Chart showing Bulgaria’s broadcast adult audience share:

 

In the past two years, the Bulgarian media market has gone through a major overhaul with 
an influx of new owners across print, broadcast and telecoms platforms. This has given rise 
to concerns about media concentration and apparently contradictory decisions by media 
regulatory bodies.

In 2019, Kiril Domuschiev, seen as loyal to the then government of Borissov, acquired the Nova 
Broadcasting Group, which included Nova TV and Netinfo Group, Bulgaria’s biggest online 
media group, from the Swedish MTG Group.

The deal was approved by Bulgaria's antitrust body, the Commission for Protection of 
Competition (CPC), a year after the same regulator dismissed a bid from Czech investment 
group PPF. The CPC were concerned the deal would further strengthen Nova as an already 
dominant player. It cited “concerns for the deal’s impact on competition” as a reason for denying 
PPF, but saw no such problems from Domuschiev’s bid, leading many media observers to 
conclude that the decision was politically driven to favour a close associate of Borissov. 

The sale had a major impact on the editorial operations of Nova TV and Netinfo. According to 
the Media Pluralism Monitor report, over the past two years, under Domuschiev, ”the company 
has dismissed more than 60 people from different departments, including prominent anchors, 
reporters and editors”.

13

REMAINING
63 CHANNELS

42%

BNT 1

9%

NOVA TV

24%

bTV

25%

Source: Data provided by 
the audience measurement 

company Garb, cited by media 
agency Media Club. 

BULGARIA’S 
BROADCAST 

ADULT AUDIENCE 
SHARE

%

https://www.segabg.com/node/9910


In May 2019 Hristo Hristov, executive director and shareholder of Netinfo, accused the new 
management of threatening to dismiss editors who opposed a new editorial line shaped to 
support Domuschiev’s other investments and publish content featuring “dubious facts and 
accuracy”. 

Later in 2020, Domuschiev added Kanal 3, along with several radio stations and music television 
channels, to their media holdings. Several months after she joined Nova TV  in December 2019, 
the former owner and program director of Kanal 3, Iva Stoyanova, was appointed as CEO of Nova 
Broadcasting Group. Stoyanova had sold her 90% stake in Kanal 3 several months earlier.

In January 2021 however, Domuschiev sold on Nova Broadcasting Group to United Group, a 
media and telecoms provider in South-Eastern Europe. The day after the deal was approved, 
Stoyanova stepped down from her post, citing the change of ownership. One week later, another 
former senior manager at Kanal 3, Milyana Veleva, who was appointed as a news director when 
Domuschiev took over, also left the channel. Some observers say their departure signalled United 
Group’s break with Nova’s past and its highly partisan and conflict driven agenda.

14

March 2018
PPF purchases Telenor, a leading 
telecom company

July 2018
The Commission for Protection of 

Competition rejects PPF’s request to 
purchase Nova Broadcasting Group February 2019

Kiril Domuschiev acquires Nova 
Broadcasting Group, from the 
Swedish MTG Group.October 2019 

PPF applies to purchase CME which 
owns bTV.

November 2019
United Group apply to purchase the 
leading telecoms company, Vivacom.

July 2020
United Group’s purchase of Vivacom 

is approved.

October 2020
PPF acquire bTV following approval 
by the European Commission.

January 2021
Domuschiev sells Nova Broadcasting 

Group to United Group

January 2021
United Group purchases Vestnik 
Telegraf EOOD, Peevski’s newspaper 
group

Timeline of ownership changes of bTV and Nova Broadcasting Group 2019 to 2021

https://gong.bg/oshte-sport/drugi-sportove/hristo-hristov-bezprecedentna-namesa-v-redaktorskata-politika-na-gong-i-novinite-na-netinfo-544560
https://www.svobodnaevropa.bg/a/30815206.html
https://www.svobodnaevropa.bg/a/30419874.html
https://www.reuters.com/article/nova-ma-united-group-idINL1N2JX16J


United Group had already acquired Bulgaria’s largest telecommunications company, Vivacom, 
in 2019 and completed its Bulgarian media spending spree with the purchase of Vestnik 
Telegraf EOOD, Peevski’s newspaper group, resulting in an almost immediate end to attacks 
against Peevski’s critics while maintaining the same style of tabloid journalism. Nevertheless 
such an extensive set of media acquisitions across print, broadcast and telecoms does raise 
serious concerns about media concentration.

“Which country would allow a company to own newspapers, television stations, and a telecom 
(company)?” Ognyanova asks. “How is this different from the risk of concentration when Kellner 
bid for Nova Tv?” 

In 2020 PPF eventually secured ownership of a Bulgarian broadcaster, bTV, when its purchase of 
Central Media Enterprises (CME), which owns a number of broadcasters across Central Europe, 
was cleared by the European Commission. PPF also owns the Bulgarian telecom operator Telenor.

Only months after the acquisition of bTV, news director Venelin Petkov was dismissed and soon 
after News Managing Editor Gena Traikova also stepped down. Both journalists had worked for 
the television channel since its launch in 2000.

In explaining his dismissal, Petkov implied his employers had buckled under government 
interference. 

“Those in power, especially in the last 10-12 years, have 
learned very well how to try to pressure completely 
independent private foreign companies, threatening 
to ruin their businesses,” Petkov said during a media 
conference in September 2021. 

While the sale of Peevski’s print business marked a shift in the Bulgarian media landscape, it is 
unclear whether and to what degree he has maintained his influence over the media. 

The sale to United Group, which owns a Serbian television channel critical of Serbia’s 
government, appears to be a positive development, signalling Peevski’s exit from the media 
market. However, it is too early to assess the consequences of the recent shake up in media 
ownership particularly on editorial independence and media pluralism. There is obvious cause 
for concern about a level of concentration particularly across newspaper, broadcasting and 
telecoms which leaves considerable power in the hands of a small number of companies. 

“These changes raise a very important question about 
media concentration – it might further distort the market 
and shrink media pluralism which is already at risk,” said 
media analyst Spassov. 

“It raises questions about the rules of the regulators which have approved these deals.”

15

https://united.group/united-group-agrees-to-acquire-bulgarias-vestnik-telegraf-eood/
https://united.group/united-group-agrees-to-acquire-bulgarias-vestnik-telegraf-eood/
https://ipi.media/bulgaria-magnitsky-sanctions-against-mogul-delyan-peevski-shift-media-landscape/
https://ipi.media/bulgaria-magnitsky-sanctions-against-mogul-delyan-peevski-shift-media-landscape/
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1842
https://www.ppf.eu/en/press-release/ppf-group-buys-telenors-telecommunications-assets-in-cee-countries
https://www.svobodnaevropa.bg/a/31011775.html
https://www.mediapool.bg/gena-traikova-napusna-btv-smenya-ya-veselina-petrakieva-news317154.html
https://ipi.media/bulgaria-magnitsky-sanctions-against-mogul-delyan-peevski-shift-media-landscape/


16

MEDIA
GROUP
NAME

TELEVISION
STATIONS

RADIO
STATIONS

ONLINE PRINT OTHER

PPF bTV
bTV Action
bTV Cinema
bTV Comedy
bTV Lady
RING

bTV Radio
N-JOY
Jazz FM
Classic FM
Z-Rock

bTV.bg
bTVPlus.bg
btvnovinite.bg
VOYO.BG
LadyZone.bg
Zodia.bg
Bistro.bg
Dalivali.bg
bTV International

N/A bTV Studios
Telecom:  
Telenor

UNITED
GROUP

NOVA
NOVA NEWS
Kino NOVA
Diema Family
Diema
Diema Sport
Diema Sport 2
NOVA Sport
The Voice 
Radio&TV
Trace Sport 
Stars
Magic FM&TV

The Voice 
Radio&TV
Magic FM&TV
Radio Vitosha
Radio Veselina

Vbox7.com
Nova.bg
Abv.bg
Vesti.bg
Dariknews.bg
Sinoptik.bg
Edna.bg
Gong.bg
Pariteni.bg
Gbg.bg
ohnamama.bg
Play. Bg
Grabo.bg

Attica Media 
Group:
Eva Magazine
Miss Bloom 
Magazine
Grazia  
Magazine

Newspapers:
Telegraf
Monitor*
Match 
Telegraf
Politika*
Europost*
Borba

Lenta Studio
Telecom:  
Vivacom

Summary overview of media owned by PPF and United Group by end of 2021:

*Europost was an English-language website notorious for replicating smear campaigns which has been closed since 
the United Group takeover of Peevski’s company. 

*The United Group announced the closure of Monitor and Politika as the report went to press in March 2022 citing 
economic issues including the impact of the pandemic, and digitization of the market.

Sources: 
www.btv.bg/za-btv 
united.group/operations

https://www.btv.bg/za-btv/
https://united.group/operations/ 

https://united.group/operations/ 

https://united.group/operations/ 



Ownership on paper 

Legislation adopted in 2010 requires print media to register their owners with the Ministry 
of Culture. While on paper the law aims to shed light on who controls the media, the details 
registered are rarely verified and the Ministry of Culture lacks the resources to enforce the rules. 
In what Peevski claimed was an effort to solve this problem, in 2018 he and other MRF 
lawmakers introduced a bill obliging all media, including online sites, to disclose their sources of 
financing, including direct state and EU money. In theory this improves transparency of media 
ownership by declaring their funding, however in practice it actually targets those media which 
receive donations from readers or grant funding while broader transparency requirements are 
poorly enforced. For example, the listing of bank loans, from which some media were notorious 
beneficiaries under the collapsed CCB, were excluded from this law. 

“The goal of this hollow law, masked as an effort to promote transparency in the media sector, 
was to harass independent publications,” Georgieva said. “For a small media like us, it’s an 
additional bureaucratic burden which takes time and effort.”

According to the 2020 Bulgaria country report issued by the Centre for Media Pluralism and 
Media Freedom, serious deficiencies remain in the media law and the Centre considers a lack of 
transparency over media ownership to be a “medium risk”. “There are legal provisions requiring 
disclosure of ownership details, including the ultimate owner, of the media service providers. In 
practice though, many outlets do not comply ... 

Although transparency of information collected by public 
bodies was improved in 2020, data on media ownership is 
still not fully provided to the public,” the report states. 

The Bulgarian media market has also seen a boom of media outlets directly owned and 
controlled by political players, including several broadcast channels. For example, Alfa TV 
and SKAT TV act as propaganda for two marginal far-right parties which until recently were 
represented in Parliament. BSTV, launched in 2019, is owned by the Socialist party. 

“It’s another type of controlling media. It’s a dangerous phenomenon which offers unbalanced 
news coverage and leads to further polarization in society,” Spassov, the media analyst, said.

Market distortion and the abuse of EU communication 
funds

The misuse of government advertising funds has been well documented as a key tool by 
governments to exert influence over editorial lines and to advance media capture.  In Bulgaria 
the debate swirls around the alleged misuse of EU funds to finance media allies.  

In 2019 the monthly magazine Club Z revealed that between 2007 and 2019 Bulgaria distributed 
over 58 million lev (29 million euros) to media from communication budgets promoting EU-
sponsored programmes. In May 2021 Club Z further reported that over just four years - from 2017 
to 2021 - the state distributed another 10 million lev (5 million euros) through direct contracts 
with 11 television and radio stations. 

17

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/71939/bulgaria_results_mpm_2021_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://www.clubz.bg/85164-koi_medii_kolko_sa_poluchili_ot_evrofondovete_pylen_spisyk
https://www.clubz.bg/114140-nad_10_miliona_leva_za_medii_tolkova_e_dala_vlastta_za_4_godini_samo_ot_evropeyski_programi_spisak


Distribution of the funds is mostly controlled by the respective ministry, such as agriculture, 
infrastructure or tourism, which pick and choose which media to advertise in. The Club Z 
reports only refer to contracts signed by ministries and do not include funds distributed 
through PR agencies or other intermediaries, which are not publicly available, suggesting the 
total sum involved may be much higher. 

Journalists and experts warn that EU funds are not being distributed in a transparent way and 
do not follow clear criteria. The money is often allocated without a public tender or competitive 
process. The media are not obliged to disclose the EU funds they receive, which makes following 
the money extremely difficult. 

According to the 2021 Reporters Without Borders (RSF) report, “the government allocates EU 
and public funding to media outlets with a complete lack of transparency, with the effect of 
encouraging recipients to go easy on the government in their reporting”.

The European Commission’s 2020 Rule of Law Report also criticized unregulated state aid to the 
press: 

“Distribution of state advertising expenditure is not based 
on clear and nondiscriminatory criteria.”

Following public criticism and new EU requirements, a few years ago the then government 
introduced new measures to limit the amount of money that could be contracted directly 
to media broadcasters to 30% of the annual communication budgets. However, no further 
commitments to establishing criteria to ensure the fair and transparent distribution of funds to 
credible media were made, leaving the system open to ongoing abuse.

Besides EU funds, advertising budgets could also be used as a bargaining chip between big 
businesses, the state, the media and even organized criminal activity involving bribery and extortion. 

In May 2020 Vasil Bozhkov, a fugitive tycoon also sanctioned under the Magnitsky Act, posted a 
photo of a hand-written memo signed by himself and Kiril Domuschiev in July 2019, outlining an 
agreement for Bozhkov to invest 20 million lev (10 million euros) of advertising in Nova TV over ten 
years. In return, Bozhkov would receive the “full support” of the National Gambling Commission, 
which regulates the gambling industry, in which Bozhkov was a major player. Bozhkov claimed 
that the deal had been set up by Borrisov and then-Finance Minister Goranov. Domuschiev, the 
then owner of Nova TV, described the release of the memo as a “manipulation”, but did not deny 
its authenticity.

Bozhkov was a major advertiser in two of the most watched private channels - bTV and Nova TV 
- and his allegations of racketeering and abuse of power against Borissov’s cabinet reveal how 
media may be used to negotiate illegal backroom deals between the government and alleged 
criminal networks. 

A few days later Borissov called bTV “Bozhkov TV” in an attempt to discredit its reporting of the 
scandal and other running stories critical of the government. At the time bTV, part of Central 
European Media Enterprises, was 75% owned by the US company AT&T. 

In January 2020 parliament voted to exclude all private businesses from the national lottery 
operations, damaging a major part of Bozhkov’s business empire. 

18

https://rsf.org/en/bulgaria
https://ec.europa.eu/info/publications/2020-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en
https://www.svobodnaevropa.bg/a/30618075.html
https://www.svobodnaevropa.bg/a/30618075.html
https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2020/05/18/4067950_200_mln_leva_i_pulen_suport_-_bojkov_vkljuchi_v/


REGULATORY CAPTURE AND THE MEDIA

Public service media

On September 13, 2019, for the first time in its history Bulgarian National Radio, BNR, broadcast 
up to five hours of dead air. While BNR’s management cited technical problems for the 
broadcast interruption, the unprecedented radio silence occurred a day after Silvia Velikova, 
a long-time journalist and host at BNR, was informed her programme would be suspended. 
Unofficially, she was told the decision was a result of her critical coverage of the controversial bid 
by Ivan Geshev to be the country’s new prosecutor general that had sparked street protests.

In response, dozens of journalists protested in front of the BNR building in the centre of Sofia 
holding banners reading
 

“Say No to Censorship at BNR” 
and 

“Who Took BNR Off Air?”. 

Within hours Velikova was reinstated and Channel Director Nikolay Krastev resigned. The then 
Prime Minister Borrisov denied any involvement in Velikova’s removal, and claimed that he had 
personally called the head of the radio “to fix this disgrace”.

A few weeks later the Council for Electronic Media, CEM, ousted BNR’s Director General 
Svetoslav Kostov after only three months in office. 

While attempts at silencing critical voices have plagued the radio’s recent history, Bulgarian 
National Radio, and the commitment of its staff to resist censorship, remains a beacon of 
hope for many, partly because many politicians do not view radio as important. 18 percent of 
Bulgarians listen to BNR on a weekly basis, which ranks sixth among media outlets with the 
highest weekly reach in print, television and radio according to the Reuters Institute Digital 
News Report 20217. 

By comparison, BNT ranks third reaching 47 percent of viewers and as a result is a much higher 
priority for politicians to control.

The same year BNT was also embroiled in a row when the CEM appointed Emil Koshlukov 
as Director General. Koshlukov had previously worked for Alfa TV, a television channel of a 
nationalist party, and was considered close to GERB and Borissov.

Koshlukov joined BNT at the end of 2017 as a programme director and since then has 
been accused of engineering the departure of several prominent journalists considered 
“inconvenient”. 

“BNT still has a long way to go to return to some sort of impartiality and its mission of a public 
broadcaster after a prolonged period of support of those in power,” said Orlin Spassov, the media 
observer. “Koshlukov was installed to present the work of the ruling party in a positive way.”

7 See appendix for more of the Reuters rankings

19

https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Bulgaria-radio-silence-196663
https://www.mediapool.bg/sem-uvolni-edinodushno-shefa-na-bnr-news299099.html
https://kinsights.capital.bg/politics_and_society/2021/12/23/4297257_bulgarian_national_radio_has_something_important_to/
https://kinsights.capital.bg/politics_and_society/2021/12/23/4297257_bulgarian_national_radio_has_something_important_to/
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/bulgaria
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021/bulgaria


In 2020 a wave of anti-corruption protests engulfed the country. Thousands took to the streets 
to demand the resignation of Borissov and Prosecutor General Geshev. On multiple occasions, 
demonstrators also gathered in front of BNT, demanding Koshlukov’s departure, angered by 
what they saw as deeply slanted news coverage of their protests. At the beginning of 2022 
the parliamentary committee on culture and media launched an inquiry into Koshlukov’s 
appointment as BNT’s head. His term expires later this year. 

While the two public service media (PSM) are supposed to be editorially independent, according 
to a report by the Centre for Media Pluralism and Media Freedom, 

“the formal legal procedures for the appointment of the 
director-general and management boards of the PSM do 
not provide adequate guarantees for independence from 
government or other political influence”.

For years media analysts and experts have criticized the politicization of media regulators and 
financial supervision bodies which also take part in media regulation.

The Council for Electronic Media

The Council for Electronic Media, CEM is responsible for appointing the director general and 
board members of each broadcaster. While formally the CEM appears to be transparent in its 
decision-making and its website features an archive of their statements and decisions as well as 
meeting minutes of their hearings, it is often criticized for a lack of independence. 

“Regulators are heavily politicized, a factor that colours their decisions time after time,” Spassov said.

The CEM consists of five members each serving six-year terms. Three of the regulator’s 
members are appointed by Parliament and two by the President. While it is an independent 
body on paper, the appointments process exposes it to political manipulation that makes 
members beholden to their political supporters. 

20

People wave the 
Bulgarian national 

flag during an anti-
government protest 

held in front of the 
Parliament building 

in Sofia, Bulgaria, 20 
July 2020. 

Photo by EPA-EFE/
VASSIL DONEV

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/71939/bulgaria_results_mpm_2021_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y


In 2019 GERB cemented its dominance over CEM when the Parliament approved Galina 
Georgieva’s appointment, resulting in four of the five members having been nominated directly 
or by people close to GERB. During the parliamentary debate, opposition lawmakers opposed 
her candidacy by saying it would give Borissov and Peevski control over the regulator. 

“It’s painfully apparent that public interest is not a priority,” Ognyanova, the media observer, said 
in reference to the regulators, adding that integrity and expertise should be the leading criteria 
in their nominations.

The formal selection criteria for the CEM include Bulgarian citizenship, higher education, and 
experience in the fields of broadcasting, communications, media, law or economics. Yet in 
practice very few candidates actually have relevant expertise. While Betina Zhoteva, the current 
chair of CEM, has years of experience in journalism, her impartiality is in question having worked 
as both a spokesperson and a public relations specialist under several GERB governments. 

Media observer Ognyanova is concerned about backdoor deals between political players to call 
the shots in the supervising bodies. “When a political party can bargain with the other political 
parties and appoint regulator members this way, it’s a powerful instrument to secure control 
over the regulators,” she said.

Weaponizing of the financial supervision commission

While the Financial Supervision Commission, FSC, is a government body responsible for 
ensuring the stability of the banking system, its decisions can often have a vital impact on the 
media market.

In 2015 the FSC imposed a total of 80,000 euros in fines on Economedia for a series of reports 
primarily devoted to problems in the banking industry following the 2014 banking crisis, 
labelling the journalism as market manipulation. 

Two journalists received fines of 2,500 euros each for refusing to reveal their sources. In 2014 
the state regulator went further by demanding that Galya Prokopieva, managing director of 
Economedia, name her sources for a status update regarding the banking crisis posted on her 
personal Facebook profile.

The media group saw these decisions as a blatant attempt to punish it for its exposures of 
banking corruption.

The FSC also fined Zov News 50,000 euros and demanded the sources for its reporting of the 
run on the First Investment Bank in the summer of 2014, as the public panicked to remove their 
deposits from other banks after the collapse of CCB. 

The fines against Zov News and most of those against Economedia were eventually quashed 
on appeal. Nevertheless these indicate that the FSC has been used by the state to silence 
inconvenient journalists. “Such cases have a chilling effect on all journalists,” Alexander 
Kashumov, head of the legal team of the Access to Information Programme Foundation, said. 

21



LEGAL HARASSMENT AS A TOOL FOR INTIMIDATION

The fines imposed by the FSC are not the only attempt by state institutions to silence journalists.

Over the years the family of Galya Prokopieva has been subjected to multiple tax audits and 
financial inquiries which they see as another attempt to silence them. No violations were found.

Galya Prokopieva likened the orchestrated persecution of Economedia to the “lonely tree in the 
woods which the lightning always strikes”. 

“We have been a target of constant harassment and 
oppression on so many different levels. We face a wall of 
institutions which act against publications rather than 
protect their basic human rights,” she said.

Economedia’s legal woes weren’t an issue only for their journalists but also for  the group’s 
publisher. In 2017 the Commission for Illegal Assets Forfeiture seized assets and froze bank 
accounts belonging to Ivo Prokopiev, Economedia’s co-owner. A year later Prokopiev was charged 
with money laundering over the privatization of a mineral plant in 2013. As part of the investigation, 
prosecutors conducted searches of his company's offices. In the spring of 2021 a Bulgarian court 
acquitted Prokopiev and the other defendants “due to absence of a committed crime”.

In a separate 2017 case, Prokopiev was charged, along with former finance minister Simeon 
Dyankov and economy minister Traicho Traikov, for attempting to defraud the state budget by 
20 million leva (approximately 10 million euro) with the sale of shares in a utility company. The 
prosecution alleged that Prokopiev aided Dyankov and Traykov by giving them “advice” during 
a public meeting.

Local and international media watchdogs expressed concern that the charges were politically 
motivated and accused the authorities of institutional harassment of Prokopiev and his media group.

In the summer of 2020, after three years of hearings, the Specialized Criminal Court drew the 
trial to an abrupt end, acquitting Prokopiev of all charges.

The media group estimates that over the past decade it has been subject to dozens of legal 
proceedings, including against individual journalists.

“While not directly attacking his (Prokopiev’s) media business, this is a clear attempt to choke 
freedom of speech,” said Kashumov. 

Vexatious lawsuits, or SLAPPs, used to silence critics

Bulgaria’s courts usually rule in favour of journalists in defamation cases. Despite this, legal 
threats and libel charges have become another powerful tool to intimidate investigative 
reporters and further stifle press freedom.

“While lawsuits are not the only tool used to intimidate and discredit journalists in Bulgaria, they 
remain a serious threat to investigative journalism,” states a recent report, conducted by the 
non-profit Index on Censorship, on how vexatious lawsuits are used to intimidate journalists.

22

https://www.reuters.com/article/uk-bulgaria-freeze-media/bulgaria-freezes-assets-of-independent-media-publisher-idUKKBN1E62A7?edition-redirect=uk
https://bnr.bg/horizont/post/101449097/sadat-prekrati-okonchatelno-deloto-sreshtu-ivo-prokopiev-za-prodajbata-na-kaolin
https://cpj.org/2020/06/verdict-expected-in-trial-of-bulgarian-publisher-ivo-prokopiev/
https://www.svobodnaevropa.bg/a/30695299.html
https://www.indexoncensorship.org/campaigns/the-laws-being-used-to-silence-media/#Bulgaria


Some recent cases raised concerns.

In December 2021 Sofia City Court sentenced Stoyana Georgieva, the editor in chief of 
Mediapool.bg and its former journalist, Boris Mitov, to pay 60,000 lev (30,000 euros) in damages 
for defamatory claims. 

Kashumov, who is also the publication’s lawyer in this case, described the ruling as a “significant 
blow to press freedom” in the country. “The amount of the compensation, along with the trial 
expenses is disproportionately high and could have a chilling effect [on the media] which equals 
censorship” he said. 

Three years earlier Svetlin Mihailov, a former head of the same court which delivered the verdict, 
brought a case against the publication for a series of stories which ran in 2018, outlining widely 
known information regarding some of his past rulings and personal wealth. At the time, he was 
running for a second term and the background, already published by other media outlets, was 
relevant to the coverage of his campaign. 

In 2019 the court also froze the publication’s bank accounts and the personal accounts of 
Georgieva and Mitov for a total of 110,000 lev (55,000 euros). According to Kashumov such 
a sanction has a “double chilling effect”, as it is almost twice as high as the compensation 
administered by the court. 

“We are a small media outlet and freezing the accounts could easily impede our work,” 
Georgieva said. “It amounts to legal harassment.”

Mediapool.bg is appealing the verdict. 

In 2019 Rossen Bossev, then a reporter at Capital Weekly, was convicted of libel in a case brought 
by Stoyan Mavrodiev, a former chair of the FSC after Bossev claimed Mavrodiev was associated 
with a money laundering scheme for drug trafficking profits and of using his position at the FSC 
to penalise the newspaper. 

While not disputing the facts, the court still ruled the comments were defamatory and 
imposed a 500 euro fine. he judge, Petya Krancheva, refused to recuse herself despite the fact 
that Bossev has previously published stories exposing alleged deficiencies in her work. The 
conviction was condemned by both Bulgarian and foreign free media advocates.

Over the years, journalists from Bivol, an online investigative platform, have complained of legal 
harassment and police interrogations because of their investigations of banks and fraud. 
At the end of 2021, a Bulgarian company brought a libel suit against Bivol, seeking an unprecedented 
one million lev (500,000 euros) in damages. If Bivol loses the case, it could be forced to close. 

The situation for local journalists is even tougher. In 2018 Emilia Dimitrova, a reporter based 
in Gabrovo, a small town in Northern Bulgaria, investigated allegations against a city official 
of using her position to send patients to a private nursing home owned by her daughter. The 
official filed a libel complaint and demanded 10,000 lev (5,000 euros) in compensation, a trial 
which the official later lost.

“They [local journalists] have very limited resources 
to receive proper legal aid and support. Even if they 
eventually win the trial, the proceedings might take 
years,” said Spasov, the Varna-based journalist.

23

https://balkaninsight.com/2019/06/03/media-watchdogs-condemn-bulgarian-journalists-defamation-sentence/
https://rsf.org/en/news/bulgarian-reporters-defamation-conviction-sets-dangerous-precedent


THE DARK AGES OF REGIONAL JOURNALISM

While on a national level the state of journalism might look grim, it is even worse for local 
publications. Bulgaria, in line with the global trend, has seen dozens of local media outlets fold 
in recent years despite their essential role in communities outside Sofia. The financial crisis in 
local journalism has exposed it to ever more political and economic pressure.

“Local media have been almost entirely dismantled. 
The few ones who still dare to do actual journalism are 
struggling to survive,” 

said Spasov, the Varna-based journalist who believes strong ties with the city authorities and 
businesses are a matter of financial survival for most media. “Businesses in the countryside 
cannot make money if they don’t rely on public tenders. In many small towns the state and the 
city are still the biggest employers,” added Spasov.

“It is even more difficult to reveal the truth at the local level, where the media is almost entirely 
dependent on the city authorities and local businesses,” said Ognyanova.

Over-dependence on public advertising and funding weakens their editorial independence. 
Local news becomes driven by the mayor’s interests rather than the public’s. 

A series of investigations by Spasov between 2013 and 2015 reported that the authorities in ten 
cities across the country had spent close to 3 million lev (1.5 million euros) to fund local media in 
exchange for “media services” in an attempt to secure friendly media coverage.

The town of Vratsa in northwestern Bulgaria, one of the poorest in the EU, paid 650,000 lev 
(325,000 euros) for media services between 2013 and 2015 from a total budget of 130 million lev 
(65 million euros). 

“City authorities can spend around one percent of their 
budget to secure a hundred-percent friendly coverage,” 
Spasov said in an interview. “Those who strive to do 
actual journalism are often subject to continuous political 
and economic pressure.”

When Spasov launched Za Istinata in 2017, it took him a while to find local correspondents. 
“Libel lawsuits are a strong instrument to pressure and intimidate local reporters. Many I spoke 
to didn’t want to join the publication because they were afraid of legal retaliation”, he said.

24

https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/03/25/2725257_regionalnata_jurnalistika_v_bulgariia_se_prodava/
https://zaistinata.com/en/


SMEAR CAMPAIGNS

The use of smear campaigns through media and online trolling to attack critics and divide the 
journalism community is an increasingly common feature in countries experiencing media capture. 

In Bulgaria the campaign against George Soros and the work of his Open Society Foundations 
took off in the summer of 2013 when Peevski’s media attempted to discredit months-long 
public protests against Peevski’s appointment as the head of the State Agency for National 
Security by labelling demonstrators as "sorosoids". The label is now used to tarnish a wide range 
of NGOs, critical journalists, and politicians who demand rule of law and defend minority and 
human rights.

The media outlets owned by and otherwise tied to Peevski have created a kind of parallel 
Kafkaesque world, where his enemies are behind the country’s corruption and media woes, 
while their owner is portrayed as an advocate for human rights and media freedom, and a 
generous philanthropist for charitable causes. Through this form of “mirror propaganda”, those 
who expose corruption are presented as criminal masterminds.

“In the media sector, there are media apparently 
created for the purpose of spreading disinformation, 
propaganda, and smear campaigns,” said Ognyanova. 
“There are media especially created (or captured) to be 
an instrument of power or an instrument of pressure.”

In 2017 Peevski’s newspapers launched a campaign to wage a “war on fake news” and to “stop 
disinformation, manipulation and lies”. Claiming that Peevski is a “target of fake news” himself, 
his papers attacked critics pushing for reforms, and labelling them as servants of George Soros, 
the liberal American billionaire. Independent and investigative journalists were framed as 
part of the “fake news factory” or “media of the oligarchy” and labelling critical voices as paid 
mercenaries or enemies of the people.

During the November 2021 election campaign, attacks against Economedia and its 
publisher Prokopiev also intensified. Senior members of the MRF party accused Prokopiev of 
orchestrating the sanctions under the Magnitsky Act. “Media wars entered a new dangerous 
phase. When a political party openly attacks a media group, it’s a clear sign that the integrity of 
democracy is at stake,” said Spassov, the media analyst.

The deterioration of media freedoms and media standards and the capture of media by vested 
interests has resulted in the long term erosion of trust in the media. Less than ten percent of 
Bulgarians say that media in the country is independent, while only one percent think it is 
completely independent, according to a 2018 survey conducted by Sofia-based polling agency 
Alpha Research.

“Attempts to tightly control the media are slowly forcing publications to abandon their true 
mission and independence. This leads to self-censorship and reluctance to do any investigative 
reporting,” said Spassov.

“It will take years to restore trust in the profession and 
attract editors and reporters who follow and respect the 
basic principles of journalism,” said Prokopieva.

25

http://www.nytimes.com/2013/06/29/world/europe/after-political-appointment-in-bulgaria-rage-boils-over.html
https://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2018/11/21/3349605_grajdanite_v_bulgariia_niamat_doverie_na_mediite/


Marius Dragomir, a media observer and director of the Center for Media, Data and Society, a 
research centre at the Central European University, says that “politicization of media is so deeply 
entrenched that change of ownership won’t change it overnight.”

At the same time, journalists are concerned such smear campaigns might also make it harder 
for newsrooms to retain and hire reporters. “I’m fortunate to work with people who don’t 
succumb to this kind of pressure, but such attacks could easily force other reporters to switch 
careers”, said Georgieva.

26



SUMMARY AND RECOMMENDATIONS 

In recent years the Bulgarian media market has gone through a seismic change. Two of the 
leading television networks have changed hands, and some of the local media oligarchs 
appeared to have exited the industry. 

Now is a time of uncertainty. These changes could signal a pivotal moment for the media sector 
in the country, but we cannot yet tell in which direction the pivot will take us. Some of the 
media observers interviewed see these as positive developments while others are concerned 
about the longer term impacts of further media concentration by powerful transnational 
corporations. Moreover, can the government clean up corruption and end conflicts of interests 
between media and politics, and ensure there is no return to the Peevski era or the emergence 
of an equivalent in the future?

This report has attempted to cast light on the systemic and chronic problems that have been 
polluting the media environment for decades. These include:

•	 While the deterioration of press freedom in Bulgaria mirrors the process in other CEE 
countries, Bulgaria has its own model of media capture. Control of the media sector has 
gone hand in hand with efforts to influence and control state institutions, or advance 
state capture by corrupt vested interests. For over a decade many outlets were in 
the hands of powerful oligarchs who provided government propaganda in return for 
undisclosed favours.

•	 The lack of transparency over media ownership has enabled media capture and 
provided a cover for corrupt relationships with the government.

•	 The level of corruption and the involvement of organized crime, as suggested by the 
Magnitsky Act, is particularly virulent and detrimental to the Bulgarian media scene. 

•	 The misuse of state resources to fund and to punish media through advertising funds or 
banking loans has helped finance a pro-government media bubble.

•	 The independent media not governed by oligarchs have survived under intense political 
and economic pressure and have remained a thorn in the side of the forces of corruption.

•	 This report has shown how the GPO and FSC have been used to target independent 
media for their efforts to expose corruption. 

•	 The use of the media to smear and discredit independent journalists, rival politicians and 
public critics has eroded trust in all media, further damaging the public’s confidence in 
the news industry and the political culture.

•	 Meanwhile the public media have been severely compromised by an appointments 
process that enables the government to fill the governing board with its allies.

•	 The dependency of regional media on city governments and businesses has stifled press 
freedom and helped turn parts of the country into independent news deserts.

•	 While press freedom has significantly worsened in the past decade, there are still 
pockets of vibrant independent publications striving to provide public interest 
journalism.

27



•	 New media owners investing across platforms and across borders might alleviate some 
of the problems encountered by the previous generation of media owners. However, 
concerns about media pluralism and concentration and the longer term impact on press 
freedom are acute. 

With a fresh government in power promising to root out high-ranking graft, there is a window 
of opportunity to introduce reforms that restore and uphold media freedom. If the government 
is serious about tackling corruption it will need to ensure a vibrant, independent and public-
interest journalism. 

There is no silver bullet. Strengthening journalism and restoring trust in media in a country 
where independent journalism has been under attack for years will not be easy.

Regrettably the new government has been slow to address 
a strategy for media reform. At the beginning of 2022 Prime 
Minister Kiril Petkov made a start when he promised to publicly 
reveal a list of media which have received state funding. 

“The state does not have the right to interfere in independent 
media,” he said during an interview with the bTV. 

“We aim to make it very clear 
and transparent how Bulgarian 
media is being funded. From 
now on, all the public funds 
spent on media should be 
publicly known.”

The abuse of public funds is one central element, but as this report has demonstrated, it is but 
the tip of a very deep iceberg. The new government must prioritise media reforms that protect 
the public right to information and guarantee media freedoms. We recommend the following:

•	 Media ownership rules must be strengthened and designed to safeguard media 
pluralism by limiting cross-media ownership in print, broadcast and telecoms. The true 
owners of all media, their associated business interests and their political connections 
must be in the public domain. Media must not be registered in offshore shell companies 
that conceal the real owners. 

•	 Strict criteria for the fair distribution of government advertising funds (including EU 
funds) that prevent political interference in the allocation must be applied backed up by 
full transparency of the distribution of all government funds that media benefit from.

•	 Additional safeguards against conflicts of interest should be strengthened to prevent 
media owners benefiting financially from government contracts in other industries that 
they may have investments in

•	 The political independence of public service media must be guaranteed through 
strengthened safeguards to protect the independence of the governing bodies and through 
sustainable funding. This includes ensuring a depoliticized appointments process that 
ensures only qualified, competent and neutral members are appointed to governing bodies.

28

Kiril Petkov, Prime Minister
EPA-EFE/VASSIL DONEV

https://btvnovinite.bg/predavania/tazi-sabota-i-nedelia/kiril-petkov-pred-btv-ima-posledstvija-ot-iznesenata-ot-cacarov-klasificirana-informacija.html


•	 Similar safeguards must be strengthened when it comes to regulatory bodies that 
directly, as with licensing regulators, or indirectly, as with competition regulators, impact 
media pluralism.

•	 The independence and neutrality of public prosecutors and judges must also be ensured 
along with the introduction of anti-SLAPP legislation that can protect journalists against 
vexatious lawsuits designed to prevent public debate on public interest matters.

•	 A national programme on the safety of journalists, in line with the European 
Commission’s recommendations to strengthen the safety of journalists and other media 
professionals, must be established that strengthens actions to punish violent acts 
against journalists including by the authorities.

•	 The government should support the European Commission’s efforts to develop a strong 
European Media Freedom Act that can help protect media pluralism and independence 
across the continent.

29



                                     49%
                             41%
                        36%
                       35%
                   31%
              26%
           23%
     18%
     18%
   16%
  15%
 14%
13%
13%

30

NOVA TV News online

BTV News online

ABV News online

novini.bg

24 Chasa online

BNT News online 

dir.bg

Dnevnik online

Blitz.bg

Bivol.bg

Petel.bg

TRUD online

CAPITAL online

MARITZA

                                       39%
                              31%
                       25%
              17%
           14%
                18%
        11%
      9%
      9%
    7%
    7%
 5%
4%
    7%

Weekly use                                           At least 3 days per week

NOVA TV News

BTV News

BNT News

24 Chasa

BULGARIA ON AIR

BNR News 

TV EVROPA News

Regional or local newspaper

TELEGRAF

TRUD

                                          66%
                                      62%
                           47%
              30%
       20%
     18%
     18%
  15%
  15%
 14%

                                        57%
                                    52%
                       36%
  10%
  10%
   11%
  10%
5%
5%
5%

Appendix:
Media outlets with highest weekly reach:

Weekly reach - offline
TV, RADIO, PRINT

Weekly use                                           At least 3 days per week

Weekly reach - online



MEDIA CAPTURE 
IN BULGARIA:
HIDDEN ALLIANCES
AND VESTED INTERESTS


